Varför tolkar M Connect vissa av mina resor felaktigt?
M Connect använder mobilens sensordata (GPS, Gyro och accelerometer) och andra datakällor som t ex kartdata och data för hastighetsgränser. Via AI algoritmer tolkas varje resa och algoritmerna som används utvecklas kontinuerligt. Ibland kan det ändå gå fel, dvs att tolkningen av resan i M Connect inte stämmer med hur du som bilförare upplevt resan.
Det kan finnas många olika tekniska anledningar till detta problem; Det kan vara så att kvalitén på:
- GPS-data försvårar korrekt tolkning av resan
- Kartdata som används av appen inte 100% stämmer med verkligheten,
- Att gällande hastighetsbegränsning skiljer sig mellan vad vägskyltar visar och vilka hastighetsgränser som appen har tillgång till.
- Hur snabbt mobilen känner av en pågående resa och startar insamling av data
- Den enskilda mobilens förmåga att ge korrekt sensordata, tex beroende på låg batterikapacitet och i ovanliga fall även att andra appar på något sätt påverkar sensorerna på mobilen.
- Mobilens placering och hur den hanteras under färd, tex att mobilen inte är placerad i hållare utan ligger i fickan eller i bilens konsol eller säte.
- Tillgängligheten av mobilens sensorer påverkar M Connects förmåga att tolka resor korrekt. Om M Connect får begränsad tillgänglighet till sensordata eller tillgång till sensordata av sämre kvalitet så blir resultatet sämre.
Så att mäta och tolka resor med hjälp av mobil teknologi är inte 100% men i de allra flesta fall väldigt bra och framförallt tillräckligt bra för att indikera vilken typ av körbeteende du själv kan påverka för att köra mer säkert och få en högre Safety Score.
Åtgärder:
- Vi utvecklar M Connect löpande och förfinar vår förmåga att tolka resor på ett korrekt sätt.
- Du har möjlighet att skicka in feedback/återkoppling via appen eller omkategorisera resan den tolkats fel, detta hjälper oss i vår ständiga strävan till förbättring.
- Du kan även alltid vända dig till M Sverige support för frågor & synpunkter.