Logotyp
Medlem Internationellt körkort Allt om bilen Resa med bil Elbil Så tycker vi M Försäkringar M Connect
Medlem Internationellt körkort Allt om bilen Resa med bil Elbil Så tycker vi M Försäkringar M Connect
  1. M Service
  2. M Connect
  3. Felsökning i M Connect

Felsökning i M Connect

Artiklar i detta avsnitt

  • Jag angav att jag var förare men vill ändra till passagerare – hur gör jag?
  • Jag kan inte ta bort felmeddelanden under ”Kontroll i appens inställningar”?
  • Kan inställningen batterioptimering för Android användare skapa problem i M Connect?
  • Varför tolkar M Connect vissa av mina resor felaktigt?
  • Alla mina resor visas inte i M Connect - varför?
  • M Connect har kategoriserat en resa felaktigt, vad kan jag göra?
  • Varför visas inte mina resor i M Connect?
  • Varför är jag inte med på "Leaderboard"?
  • Jag var med på leaderboard förra veckan, men inte denna vecka. Vad beror det på?
  • Varför får jag 0 i Speed Score när jag inte har kört för fort?
Se fler

Varför tolkar M Connect vissa av mina resor felaktigt?

M Connect använder mobilens sensordata (GPS, Gyro och accelerometer) och andra datakällor som t ex kartdata och data för hastighetsgränser. Via AI algoritmer tolkas varje resa och algoritmerna som används utvecklas kontinuerligt. Ibland kan det ändå gå fel, dvs att tolkningen av resan i M Connect inte stämmer med hur du som bilförare upplevt resan.

 

Det kan finnas många olika tekniska anledningar till detta problem; Det kan vara så att kvalitén på:

  • GPS-data försvårar korrekt tolkning av resan
  • Kartdata som används av appen inte 100% stämmer med verkligheten,
  • Att gällande hastighetsbegränsning skiljer sig mellan vad vägskyltar visar och vilka hastighetsgränser som appen har tillgång till.
  • Hur snabbt mobilen känner av en pågående resa och startar insamling av data
  • Den enskilda mobilens förmåga att ge korrekt sensordata, tex beroende på låg batterikapacitet och i ovanliga fall även att andra appar på något sätt påverkar sensorerna på mobilen.
  • Mobilens placering och hur den hanteras under färd, tex att mobilen inte är placerad i hållare utan ligger i fickan eller i bilens konsol eller säte.
  • Tillgängligheten av mobilens sensorer påverkar M Connects förmåga att tolka resor korrekt. Om M Connect får begränsad tillgänglighet till sensordata eller tillgång till sensordata av sämre kvalitet så blir resultatet sämre.  

 

Så att mäta och tolka resor med hjälp av mobil teknologi är inte 100% men i de allra flesta fall väldigt bra och framförallt tillräckligt bra för att indikera vilken typ av  körbeteende du själv kan påverka för att köra mer säkert och få en högre Safety Score.

 

Åtgärder:

  • Vi utvecklar M Connect löpande och förfinar vår förmåga att tolka resor på ett korrekt sätt.
  • Du har möjlighet att skicka in feedback/återkoppling via appen eller omkategorisera resan den tolkats fel, detta hjälper oss i vår ständiga strävan till förbättring.
  • Du kan även alltid vända dig till M Sverige support för frågor & synpunkter.

Relaterade artiklar

  • Varför får jag 0 i Speed Score när jag inte har kört för fort?
  • Alla mina resor visas inte i M Connect - varför?
  • M Connect har kategoriserat en resa felaktigt, vad kan jag göra?
  • Hur vet jag om M Connect fungerar?
  • M Connect visar en bilresa jag inte kört - hur kommer det sig och vad kan jag göra åt det?
Integritetspolicy